|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
MA
SAAN SULLE VEEKS Ühes
Rabindranath Tagore’i romaanis võrdleb peategelane n-ö tavalist
armastust kruusis oleva veega, millest
ammutades saab janu leevendada. Tõeline armastus on tema sõnul
aga justkui mõõtmatu, ammendamatu järv, mida ei ole võimalik kruusiga
koju tuua, vaid millesse saab ja
tulebki end ülepea sisse kasta. See
võrdpilt on kõnekas, kuid puudulik. Kahtlemata kuulub armastuse juurde
avatus oma armastatule, tema täielik
vastuvõtmine, temast osa või temaga üheks saamine ning sellest
ühekssaamisest võrsuvasse rõõmu- ja õnne-, võib-olla koguni õndsustundesse
sukeldumine, kuid sellest üksi on
liiga vähe, kuna see kõneleb armastusest ainult kui saamisest,
vastuvõtmisest. Tõelise armastuse juurde kuulub aga – ja tõeline
armastus ongi – andmine, eeskätt
eneseandmine. Seepärast
meeldivad mulle Tagor’i võrdpildist rohkem ühe ammukuuldud laulu sõnad,milles
muuhulgas öeldakse: "Aga kui sa tahad kuulata, siis ma tahan sulle
laulda / ja kui sa tahad
juua, siis ma saan sulle veeks." See
on tõeline armastus: saada «kõigile kõigeks», nagu on kirjutanud
apostel Paulus (1Kr
9:11). Just selline on ka Kristuse armastus: «Aga enne paasapühi, kui
Jeesus teadis, et Tema
tund on tulnud minna sellest maailmast ära Isa juurde, siis Tema, kes oli
armastanud omi selles maailmas,
armastas neid lõpuni.» (Jh 13:1) See,
mis viis Jeesuse ristile, oli armastus. Armastus oli see, mis andis Talle
valmisoleku võtta enda peale meie
lahutatus Jumalast, nii et Tema, kes armastuse Jumala Pojana on ise kehastunud
armastus, pidi tundma, mida tähendab olla jäetud ilma mitte ainult
inimeste tihtipeale nii pealiskaudsest
ja muutlikust armastusest, vaid selle allikast ja kvintessentsist endast.
See tähendas, piltlikult öeldes, Tema täielikku lõhkirebimist. Kui
Jeesus ristil suri, siis vahetult enne hingeheitmist Ta ütles: «See on lõpetatud!»
(Jh 19:30) See tähendas ühelt poolt,
et kõik, mis oli prohvetite poolt ette kuulutatud ja Jumala tahte
läbi kujundatud, oli täide viidud – teoks ei olnud saanud mitte üksnes
suurim inimlik kurjus, vaid ka jumalik
päästeplaan, mis avas uue alguse võimaluse isegi neile, kelle käte läbi
see kohutav kuritegu – Armastuse
hukkamine ristipuul – teoks sai. Teisalt
aga tähendas hüüe «See on lõpetatud!» tõepoolest lõppu, vähemalt
selleks hetkeks.
Jeesus, kuigi Ta on Jumala Poeg ja Elu ise, suri tõeliselt: Ta ei olnud
varjusurmas, Ta ei
teeselnud kannatamist ega surma, vaid Ta tõepoolest kannatas ja suri. See
ei olnud sümboolne võrdpilt, Jeesuse
kannatuslugu ei ole mingi vana legend või mõistujutt – see on suurim
mõeldav (või õigemini: mõeldamatult suur) valu ja kannatus, mis on
kunagi aset leidnud, kuna see, kes seal
kannatas ja suri, oli tõeline, täiuslik inimene ning samaaegselt ka tõeline,
täiuslik Jumal. Jeesus
tuli, Jumala Poeg sai inimeseks, et armastada meid lõpuni. Et
mitte ainult kõnelda
armastusest, nagu tolles laulus: "Kui sa tahad kuulata, siis ma tahan
sulle laulda." – kuigi
seegi on suur asi, sest kes meist ei sooviks kogeda, kuidas armastus paneb
kedagi laulma just minule! –, vaid et seda elada, täieliku
eneseandmiseni. Taas, nagu tolles laulus: "Kui sa tahad juua, siis ma
saan sulle veeks." Enne
oma surma ütles Jeesus ka sõnad: "Mul on janu!» (Jh 19:28)
Evangelist Johannes
ütleb, et Ta tegi seda, et Kiri täide läheks. Selle Kirja,
millele evangelist siin viitab, leiame Vanast Testamendist 69. psalmist:
«Nad andsid mulle süüa mürkrohtu ja mu janus nad jootsid
mind äädikaga." (Ps 69:22) Tõenäoliselt on siin peidus ka viide
22. psalmile, mis algab samuti Jeesuse
poolt ristil tsiteeritud sõnadega: «Mu Jumal, mu Jumal, miks Sa mu maha jätsid?"
(Ps 22:2) ning mille 16. salmis öeldakse: «Mu neel on kuiv nagu potitükk
ja mu keel on kinni suulae küljes." Jeesus
kõneleb siin mitte ainult füüsilisest veepuudusest, vaid veelgi enam
janust oma Isa
ligiolu ja armastuse järele. Kogu inimkonda pattulangusest peale saatnud
ja kurnanud janust
täiusliku, tõelise, kadumatu järele; selle järele, et kord ometi lõpeks
see lootusetuna näiv olukord,
milles me kogu aeg sirutume millegi järele, mida me kunagi kätte ei saa;
igatseme midagi,
mida meil hetketi isegi õnnestub põgusalt kogeda, ent mis siis taas meie
sõrmede vahelt libiseb ja põrmuks
pudeneb. Apostel
Paulus kõneleb sellest kõigest kui kaduvuse orjusest, millele on
allutatud kogu loodu, mis «ägab üheskoos
sünnitusvaludes tänini» (Rm 8:20jj). Jumala Poeg on selle inimeseks
saades enda peale võtnud ning ennast meie eest risti lüüa ja surmata
lastes meie kaduvuse, meie surma, meie
lootusetuse surmanud. Tema, kes on kannatanud suurimat janu meie kõikide
eest, on saanud veeks, millest võime ammutada ja juua, millesse võime
ennast ülepea kasta, nii et see saab
«meie sees igavesse ellu voolavaks allikaks» (Jh 4:14). Aga
Kristuse armastusest osasaamine ei tähenda ainult selle vastuvõtmist,
eluveest joomist või sellesse
sukeldumist. See tähendab selle jagamist. Või veelgi enam: valmisolekut saada
ka ise selleks veeks, olla valmis ennast andma, "kõigile kõigeks»
saades, et nüüd juba ka meie kaudu võiksid
need, kes on meie ümber, kogeda tõelise armastuse tähendust, tegelikkust,
võitu ja väge. Apostel Paulus kõneleb sellest kui enda «joogiohvrina
valamisest" nende heaks, kelle
juurde ta on läkitatud rõõmusõnumiga Kristusest (Fl 2:17). Meie
ei saa maailma ega inimkonda lunastada, see ei ole meie võimuses. Me ei
peagi seda tegema, see ei ole meie ülesanne,
sest Jumal on seda juba Kristuses teinud ning see on üksnes
Tema meelevallas. Aga lunastuse juurde kuulub lahutamatult see, et neil,
kes on saanud selle osaliseks, ei ole
enam võimalik elada endistviisi; nad ei saa isegi armastada enam
endistviisi – Tagore’i võrdpilti kasutades teise armastust ammutades
ja sellest juues –, vaid
üksnes ise teisele veeks saades ning ennast talle ja vajadusel tema eest
andes, «joogiohvrina
valades". Et Kristus ei oleks surnud asjatult, selleks peab Tema ülestõusmine saama ka meie ülestõusmiseks – mitte ainult kunagi viimsel päeval, vaid juba praegu: "Kui te nüüd koos Kristusega olete üles äratatud, siis otsige seda, mis on ülal, kus Kristus istub Jumala paremal käel; mõtelge sellele, mis on ülal, mitte sellele, mis on maa peal, sest te olete surnud ja teie elu on koos Kristusega Jumalas. Kui Kristus, teie elu, saab avalikuks, siis saate ka teie koos Temaga avalikuks kirkuses." (Kl 3:1–4)
16.
aprill, 2021 - Ülestõusmisaja kolmas pühapäev – Ülestõusmisaja
kolmandal ehk Hea Karjase pühapäeval kõneleb Los Angelese Eesti
koguduse õpetaja Enn Auksmann sellest, mida tähendab uskuda Jumalasse ja
Jeesusesse Kristusesse ning milles seisneb Kristuse järgimine. Vaata
YouTube-ist.
9.
aprill, 2021 - Ülestõusmisaja teine pühapäev -
Los Angelese Eesti koguduse õpetaja Enn Auksmann kõneleb Jeesuse
ilmumisest jüngritele pärast ülestõusmist ja Kristuse ülestõusmise tähendusest
meie kõigi jaoks. Vaata
YouTube-ist.
4.
aprill, 2021 - Ülestõusmispüha Los Angeleses - Los Angelese Eesti
koguduse 2021. aasta Ülestõusmispüha jumalateenistuse salvestus.
Teenivad õpetaja Enn Auksmann ja organist Kaie Pallo. Vaata
YouTube-ist.
This page was last
edited on April 21, 2021 03:04 PM . |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|